• Start
  • Aktualności
  • Przedsiębiorco, pamiętaj o obowiązku zawarcia umowy na odbiór odpadów
ilustracja artykułu

Przypominamy i informujemy, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.) każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

Powyższy obowiązek dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne. Dotyczy to: sklepów, lokali gastronomicznych, banków, poczty, wszystkich innych jednostek usługowych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych, obiektów hotelarskich, prowadzących wynajem prywatnych pokoi i kwater, gabinetów lekarskich, warsztatów samochodowych, rzemiosła, w tym fryzjerstwa, kosmetyki, krawiectwa, itp., jak również firm budowlanych.

Przypominamy, iż niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z działalności gospodarczej.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:

  • uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
  • zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu lokalu, chyba że zapisy umowy najmu lokalu stanowią inaczej.

Brak umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz brak opłat za te usługi skutkować może:

  • nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.);
  • wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną, na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn.zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy, postępowanie w sprawach, o których mowa powyżej, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia

KONTAKT

Miejskie Usługi Komunalne Sp. z o.o.
Sikorskiego 20 lok. 208
26-110 Skarżysko-Kamienna

  • Sekretariat: 41 251 21 06, 41 251 28 39
  • Logistyka: 693 000 936
  • Księgowość: 606 808 929
  • muk@muk.skarzysko.pl
  • logistyka@muk.skarzysko.pl

Biuro czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00

Back to top

Ułatwienia dostępu